Arbetsuppgifter 

Arbetet på Delmis kansli bedrivs primärt genom att externa forskare får i uppdrag att genomföra kvalificerade studier på migrations- och integrationsområdet, som efter en vetenskaplig process publiceras i rapportform. En del av Delmis studier genomförs i egen regi, där medarbetare på Delmis kansli är författare. Rapporterna presenteras ofta vid offentliga seminarier, podcast-avsnitt eller rundabordssamtal.

Vi söker nu en disputerad utredningssekreterare som ska arbeta med att initiera studier, följa skrivprocessen, arrangera interna och externa seminarier samt andra sammankomster. Det kan också bli aktuellt att bidra som författare. Som utredningssekreterare på kansliet har du ett stort ansvar för granskningsarbetet både när det gäller vetenskapligheten och textens tillgänglighet utanför akademin. I rollen ingår även att ta fram nödvändiga underlag och material för kommittén och dess ledamöter, bevaka flera forskningsområden och bygga nätverk med både forskare, beslutsfattare och organisationer.

Kvalifikationer

Du är disputerad forskare med flerårig erfarenhet av forskning eller kvalificerat utredningsarbete på migrationsområdet. Du har erfarenhet av att leda och administrera projekt. Arbetsuppgifterna kräver att du är flytande i svenska och har mycket goda kunskaper i engelska, både i tal och i skrift. Vidare bör du ha erfarenhet av att samverka med många olika aktörer. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet – särskilt kommittéväsendet – annan myndighet eller från en organisation av relevans för migrations- och integrationsområdet, alternativt från motsvarande arbete i en internationell kontext.

Som person ska du vara initiativrik, resultatinriktad, noggrann samt ha god kommunikativ förmåga. Uppgifterna och arbetssättet ställer krav på förmåga och intresse av att självständigt driva och planera ditt arbete, kunna anpassa dig till ändrade omständigheter, samt att arbeta tillsammans med en liten grupp av kollegor. I rekryteringen läggs stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt

Tillträde så snart som möjligt. Villkor enligt kollektivavtal för sakkunniga inom Regeringskansliet. Omfattningen är heltid. Tidsbegränsad anställning till och med den 31 december 2026. Det kan finnas möjlighet till fortsatt anställning.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Välkommen med din ansökan till tjänsten som utredningssekreterare!

Klicka på knappen ”Ansök” i högerkolumnen. Fyll i formuläret, besvara frågorna och bifoga CV samt ett personligt brev. Skicka in din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 21 oktober 2025.

Vid frågor, kontakta kanslichef Agneta Carlberger Kundoori: agneta.carlberger.kundoori@regeringskansliet.se

Foto: Ahmet Kurt via Unsplash.